Helena Rantanen, III VÕ
intervjuu tõlgitud inglise keelest
Sel õppeaastal on meie Viljandi Gümnaasiumi perega liitunud Ryan Sandberg, kelle mitmekülgne taust ning uudne lähenemine õpetamisele teeb temast üpriski väljapaistva õpetaja. Balletist õpetamiseni, kes oleks parem inimene jagamaks oma kogemusi ja nõuandeid, kui Viljandi Gümnaasiumi oma mees mitme talendiga?
Miks otsustasite kandideerida õpetajakohale just siia Viljandi Gümnaasiumisse?
Õpetasin juba Viljandis ja tahtsin tutvuda mõne uue õpilasega või hoopis teistsuguse klassiga. See on põhimõtteliselt põhjuseks, lihtsalt midagi natuke uut ja teistsugust.
Kas see, et Te eesti keelt ei räägi, on teile klassiruumis väljakutseks olnud?
Mitte ilmtingimata, kuna kasutan seda vahendina veendumaks, et õpilased räägivad võõrkeelt.
Mis on seni olnud Teie lemmikkogemus Viljandi Gümnaasiumis?
Õpilased tunduvad teemade vastu väga huvitatud olevat, eriti näiteks hispaania keele tundides. Tundub, et nad on tunnis olles õnnelikud.
Kuidas kirjeldaksite oma õpetamismeetodit?
Minu meetod põhineb humanismil, mis tähendab õpilaste kohtlemist kui üksikisikuid. Sa saad teada, mida nad tahavad, mida nad vajavad, millised on nende huvid, ja seejärel saab tundides nende teemadega tegeleda.
Mitu keelt olete seni õppinud ja milline neist on olnud kõige väljakutsuvam?
Ma räägin seitset keelt. Kõige väljakutsuvam on eesti keel.
Kas arvate, et Teie taust muusikateatris ja balletis tuleb teile õpetajana kasuks? Miks?
Jah, sest ma olen väga hea avalikus esinemises ja olen ka väga teadlik sellest, kuidas ma liigun. See aitab, kui soovid klassiruumis hea kohaloleku saavutada.
Milline on Teie arvates parim viis uue keele õppimiseks?
Teha kõike, mis võimalik. Kui jääd ainult ühe asja juurde, läheb sellega palju kauem aega ja võib igav hakata. Peaks proovima palju erinevaid asju: mõned erinevad rakendused tunnis, harjutusrühmad ja artiklite lugemine. Lihtsalt kõike, millele mõtled.
Miks otsustasite õpetajaks hakata ja miks valisite inglise keele?
Ma arvan, et see oli loomulik edasiminek, sest olen alati õpetanud. Alustasin etenduskunstiga, hiljem liikusin keelte juurde, sest tegelikult oli see hea viis Euroopasse kolida.
Kuna peagi on tulemas Cambridge’i eksam, siis kas Teil on õpilastele näpunäiteid, kuidas valmistuda?
Nad võiksid keskenduda sellele, mida nad kontrollida saavad. Näiteks kirjutamisosas hästi organiseeritud olemine. Kirjutad essee, sissejuhatuse, seejärel on argument, kolm plussi ja kolm miinust oma argumendi jaoks ning siis järeldus. Oma kirjutiste ilusti organiseerituna hoidmine on midagi, mida saad kontrollida. Ma peaksin seda meeles: plaani omamine.
Millist nõu annaksite kirjanikeks püüdlejatele?
Kui oled keegi, kes soovib tulevikus kirjanikuks saada, peaksid proovima erinevaid kirjutamisviise. Proovi kirjutada lühijutte, luuletusi, artikleid ajalehte, et näha, kas sulle meeldivad kõik või on mõni stiil, mida eelistad.
Kas olete mõelnud USA-sse tagasi kolimise peale? Miks või miks mitte?
Ei. Tegelikult olen töötanud juba kaheksas riigis ja mulle väga meeldib mu elu Euroopas või väljaspool USA-d.
Mis on suurimad kultuurierinevused eestlaste ja ameeriklaste vahel?
Ma ütleks, et eestlased on otsekohesemad ja ameeriklased on rohkem isoleeritud. See ei tundu nii, aga selle järgi, kuidas linnad on kujundatud, on USA-s väga raske lihtsalt tänavat mööda kohvikusse jalutada ja inimestega kohtuda. Kõik on väga laiali valgunud ja võtab kaua aega, et kuhugi jõuda. Sellepärast kipuvad inimesed olema rohkem eraldatud, samas Viljandis satud kokku samade inimestega ja see on tore.
Miks naudite filmide tegemist?
Mulle meeldib filmitegemine, sest kasvasin üles ja vaatasin palju imelisi filme. Samuti saab luua nii palju lugusid ja ka stsenaariumi kirjutamine on väga huvitav. Mulle meeldib lisaks kinematograafia osa ja monteerimine.
Mis on Teie arvates püüdlevatel filmitegijatel kõige olulisem teada?
See on väga pikk ja aeganõudev protsess. Mõned arvavad, et video saab teha 30 sekundiga, isegi TikToki videot ei saa valmis 30 sekundiga. See on pikk protsess, kuid see on nauditav.
Kui peaksite valima kirjutamise, õpetamise ja filmitegemise vahel, ilma et raha oleks mõjutav faktor, siis millise valiksite? Miks?
Ma valiksin filmitegemise, sest sellega saab tõesti luua terve loo või terve maailma, ja nii palju inimesi on sellesse protsessi kaasatud. See on üsna maagiline hetk.