,,1989 (Taylor’s Version)’’ tõi 2014. aasta popmuusika tänapäeva

Andra Liisa Reimaa, II SO

27. oktoobril avaldas maailmakuulus popstaar Taylor Swift enda viienda stuudioalbumi uuesti salvestatud versiooni. See on Swifti neljas uuesti välja antud album, põhjuseks tema muusika salaja müümine Scooter Brauni poolt. 

,,1989’’ tuli esmakordselt välja 2014. aasta sügisel ning purustas mitmeid rekordeid. Album pärjati kolme Grammy auhinnaga ning see on müünud 10 miljonit eksemplari üle maailma. ,,1989’’ oli Swifti esimene poppalbum, tähistamaks hüvastijättu kantrimuusikaga, mis oli olnud lauljatari peamine muusikažanr tema esimese nelja albumi jooksul. Lisaks žanri muutusele muutis Swift albumi väljatulekul ka kogu oma persoona – pikad lokkis juuksed asendati lühikeste sirgete juustega, viimast võeti suurlinnade melust ja artisti stiilist kumas läbi naiselikkus ja elegantsus. 

Nüüd, üheksa aastat hiljem, saab kogu albumi esmasel avaldamisel kogetud hüsteeriat uuesti tunda, reisides tagasi aega, mil maailma valitsesid valged päikeseprillid ja Starbucks-kohvid. 

Album koosneb 21 loost, millest 16 olid ,,1989’’ originaalversioonil. Iga albumi taasavaldamisega lisab Swift albumitele lugusid, mis olid vastava albumi jaoks kirjutatud, kuid jäid siiski avaldamata. Lood, mis on nüüd juurde lisatud, tunneb ära From The Vault märgistuse järgi, mis sümboliseerib justkui aardekirstu, milles lood on aastaid oodanud, et päevavalgust näha. 

Esimene vault lugu taasavaldatud albumilt on ,,Slut!’’. Kui Swift avaldas vault lugude pealkirjad, siis oli just see lugu see, mis enim kõmu tekitas. Varasemalt on Swift avaldanud kaks lugu, mis adresseerivad meedia karmi kriitikat tema eraelu kohta – ,,Blank Space (Taylor’s Version)’’ ja ,,The Man’’. Fännid arvasid, et ,,Slut!’’ on sama temaatikaga, isegi avameelsem kui teised kaks, kuid loo ilmumisel tuli välja, et tegu on hoopiski armastuslooga.

Loost kumab läbi, et Swift on kaaslasesse nii meeletult armunud, et teda ei huvita, kui inimesed teda uue suhte tõttu kritiseerivad. Ta laseb end uues suhtes vabaks, teades, et ta peab selle eest tulevikus maksma. Ta on valmis võtma riske, sest teab, et maailmas, mis on täis poisikesi, on tema kõrval olev mees tõeline džentelmen. Lugu sobitub popžanri, kuid on kindlasti unelevam ja romantilisem kui teised albumil olevad lood. Produktsiooni ja meloodia koha pealt saab tuua paralleeli ,,This Love (Taylor’s Version)’’iga. 

,,Say Don’t Go’’ on teine vault lugu ja kordades südantlõhestavam kui ,,Slut!’’. Lool on küll kaasahaarav beat ja rõõmus meloodia, kuid laulusõnad on Swiftile ja kogu ,,1989’’ albumile kohaselt pisarakiskujad. Lugu on kirjutatud suhtest, millele on minategelane seadnud kõrged ootused. Ta on valmis kõike tegema, et olla teise inimesega koos, kuid tuleb välja, et ta on armulabürinti üksinda ära eksinud. Teine inimene on temas lahvatanud armuleegi, mida on keeruline kustutada, isegi kui põhjuseid selle kustutamiseks on kümneid. Minategelase tunnetega justkui mängitakse, mille on Swift sõnadesse pannud järgmiselt: ,,Strike a match, then you blow it out,’’ ja ,,And I’m yours, but you’re not mine,’’. Jääb mulje, et minategelast veetakse kaasa, kui teine pole enda tunnetes kindel. Eriti emotsionaalseks muudab loo tõsiasi, et hoolimata halvast kohtlemisest, on minategelane valmis suhtesse jääma, kui teine vaid ütleks, et palun ära lahku.

,,Now That We Don’t Talk’’ on eelmise loo totaalne vastand. Kui ka siit kumab läbi kurbust lõppenud suhte üle, siis tegelikult on minategelane rõõmus, et ta ei pea enam mängima kedagi, kes ta pole. Kõikidest vault lugudest on see kõige nipsakam, kuid tundub, et see element on lisatud iseenda veenmiseks. ,,Guess maybe I am better off now that we don’t talk,’’ kajastub loos alles kõige viimases salmis. Kõik eelnevad salmid on siiski olnud täidetud igatsusega kaaslase vastu, mis annab märku sellest, et võib-olla pole minategelane juhtunust veel täielikult üle saanud. Ka selle loo üheks läbivaks motiiviks on, et minategelane polnud suhte jooksul enda kaaslase jaoks piisav või pigem, et minategelase entusiasm peletas kaaslase temast eemale: ,,Remind myself, the more I gave, you’d want me less,’’. Saab väita, et võrreldes eelmise looga võtab minategelane sellist suhtumist siiski märgina, et suhe pole enam jätkusuutlik ja lõpetab igasuguse suhtluse endise kaaslasega ära. 

,,Suburban Legends’’ kui kõige romantilisem ja samas südantlõhestavaim lugu, on justkui vault sektsiooni kese. Selles loos on enim vastakaid tundeid – ülepeakaela armumine, kõhutunne, et miski on valesti ja suhte omavoliline lõpetamine, mis kõik koos annavad parima ülevaate suhetest, mis inimesi hingepõhjani muudavad. Swift kirjutas kogemusest sellise suhtega järgmiselt: ,,And you kiss me in a way that’s gonna screw me up forever,’’. Ta teadis, et see suhe pöörab ta maailma tagurpidi, kuid see ei heidutanud teda. Loo keskmes on justkui kaks inimest, kellest kummagi saatuseks polnud leida armastust enda kodukohas. Nad olid mõlemad enda kodukoha outcast’id, mis tegelikult muudab nende suhte veidike etteaimatavaks. Loo alguses kutsub Swift neid kahte suburban legends-iteks, kuid peale lahkuminekut on see sõnapaar muutunud national treasure-iteks. Tõestus, et paar polnud kunagi teineteisele mõeldud, kuid sellest hoolimata aitasid nad teineteisel täita enda potentsiaali. Tundub, et suhte lõpetas kaaslane, mida saab väita ,,When you told me we’d get back together,’’ järgi, kuid minategelane teab, et seda ei juhtu, millest annab arutust rida ,,I broke my own heart ’cause you were too polite to do it,’’. 

Albumi viimane ja ühtlasi minu lemmiklugu ,,Is It Over Now?’’ käsitleb segadust, mis hõivab meeled, kui suhe on ühest otsast lõppenud ja teisest siiski ei ole. See on lugu, milles Swift on enda tunnetega kõige avameelsem – lõppenud suhe on viinud naise pahuksisse iseendaga, kadedust tuntakse kaaslase uue väljavalitu suhtes ning endist kaaslast süüdistatakse tegudes, mis suhte ajal automaatselt andeks anti. Lugu sisaldab salvavaid pilkeid kaaslase vastu, mis annavad arutust sellest, kui intensiivselt süda tegelikult peale suhte lõppemist tilkus. ,,If she’s got blue eyes, I will surmise that you’ll probably date her,’’ kui karm realisatsioon, et naine oli mehe jaoks pelgalt iluideaal, mis talle alati peale läheb ning ,,You search in every model’s bed for somethin’ greater, baby,’’ kui keha halvav hirm ‘kasutu’ olemise ees, mis on saanud reaalsuseks. Kuigi lugu ise on intrigeeriv ja mõtlemapanev, siis Swift ütles, et otsustas sellega albumi lõpetada, kuna loo pealkiri on justkui sõnamäng küsimusel, et kas album saigi nüüd läbi. 

,,1989 (Taylor’s Version)’’ on kaua oodatud album, mis ei valmistanud pettumust. Album on juba praegu hõivanud iTunes US edetabelis esimese koha ning aidanud kaasa Swifti enda püstitatud rekordi ,,Biggest streaming day for any artist in Spotify history’’ murdmisele. Peale selle albumi avaldamist on Taylor Swiftil jäänud uuesti salvestada veel kaks albumit – esimene, self-titled album ja kuues, mis kannab pealkirja ,,Reputation’’. Nende kahe albumi väljatulekul on Swift ametlikult tagasi võtnud nii enda nime kui maine. Seniks nautigem albumit, mis, nagu Swift albumile eelnenud proloogis ütles, has been waiting for you.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga